vrijdag 27 januari 2012

Hals und beinbruch

Hij kwam laatst weer voorbij. Het woord gezellig is onvertaalbaar dus alleen in Nederland is het gezellig. Volgens de VPRO-gids was er nog iets van waar ook. Taal heeft invloed op cultuur en gedrag. Het zal wel.

Volgens mij is er geen gangbaar Nederlands woord voor het Engelse werkwoord procrastinate, maar toch is er hier al sinds september geen blogje van mij verschenen. Door mijn uitstelgedrag. Ik stel niet alleen bloggen uit. Ik ben op een punt gekomen waar ik zo ongeveer mijn halve leven uitstel. Die zin heb ik al vier keer gewist. Want jij leest dat en vindt nu iets van mij. De kans is aanzienlijk dat je denkt:  wat een domme doos, of: jeetje een zeikerige huisvrouw met een blog...Of: dat klopt ik heb je zes weken geleden al gemaild en je hebt een facebook account aangemaakt waar je nooit meer geweest bent.

Ik vind het niet leuk als mensen nare dingen over me zeggen. Terwijl ik het type, realiseer ik me dat dat niet helemaal waar is. Ik vind het vooral niet leuk als de mensen die in mijn hoofd wonen nare dingen zeggen. Als iemand in het echt zoiets zegt, raas ik tegen mijn man of een vriendin maak er een flauwe grap over en het is over.
Het stomme is in het echt zeggen  mensen  minder vaak stomme dingen dan in mijn hoofd. Ik kan zo ontzettend onaardig tegen mezelf zijn.

Rationeel weet ik dat de dingen die ik allemaal verzin vrijwel nooit gebeuren en dat zelfs als ze wel gebeuren, ze niet zo erg zijn als ik denk dat ze zullen zijn. Emotioneel is er altijd wel een was die ik moet draaien, een kind dat ik moet troosten, of een blog dat ik moet lezen. 

En wat zijn de blogs waar ik terugkom? Die me raken? Jaloers maken? De eerlijke open en zoekende blogs. De teksten waar iemand zich kwetsbaar opstelt. En zo wist ik net ineens bij het wandelen met de hond waarom het me eerder vijf jaar lang wel lukte om met enige regelmaat te bloggen. Ik schreef onder een schuilnaam en in het Engels. Een masker en een schild.

Ik wilde ze hier afzetten en het toneel oplopen en vind mezelf nu al 9 maanden in de coulissen...
Dat moet maar eens klaar zijn. Tot morgen.....

2 opmerkingen:

Ingrid zei

Goed Zo, gewoon doen! je kan het Nooit iedereen naar de zin maken, dat heb ik wel gemerkt na bijna 2 jaar bloggen, ik heb het ook laten gaan dat idee, het is mijn blog en ik doe precies waar ik zin in heb, vinden mensen het niks, kijken ze toch naar een andere, er zijn er genoeg!
(het helpt om het te zien als iets abstracts, je kent de meeste mensen helemaal niet)
En wees vooral aardig tegen jezelf,Echt!
Doe vooral waar je je goed bijvoelen, dan vind je vanzelf wel een vorm die werkt!
En dat Moeten? van wie egenlijk?
(nu lijkt het net of ik wijsheid in pacht heb, dat is natuurlijk Helemaal niet zo, maar ik hier en daar heb wel wat opgestoken het afgelopen jaar.
Fijn weekend!

Dorien zei

You go girl!!! Ben en blijf trots op je, wat je ook schrijft:-)))) Liefs Dorien

Een reactie posten