maandag 27 maart 2017

Gerechtigheid



Gerechtigheid

In het vorige nummer van Kerk in Stad viel te lezen dat de scriba van de Protestantse Kerk in Nederland, onze Protestantse kerk in Nederland, binnenkort in onze gemeente langskomt om te horen hoe wij over de dingen denken. Over de toekomst van de kerk en de rol van onze gemeente daarin. Het artikel zelf had als kop: Nieuwe captain van de Protestantse Kerk komt naar Groningen. In een wijkbericht in hetzelfde blad werd die titel al weer bekritiseerd. Een captain? Zo werkt onze kerk toch niet?
Protestantser dan dat wordt het niet! We zijn in de grond, vanuit traditie, geschiedenis en geloof een kerk van onderaf. De gemeente is leidend in de kerk en geeft haar mening via vertegenwoordigers in kerkenraden en synodes. Maar dat is een van nature traag proces, zeker in een snelle wereld als de onze. Ik kan me dus de behoefte van de dagelijkse leiding om contact te houden met de gemeenten en de gretigheid van een gemeente om gehoord te worden door iemand die, of je hem nu captain noemt of niet, ons gezicht naar buiten bepaald, levendig voorstellen.
Zelf ken ik die behoefte ook, ik ben dan ook zodra ik de oproep zag lid geworden van het panel Protestantse Kerk, waar je een paar keer per jaar je mening mag geven over vragen die de PKN heeft. Ik kon vorige week op de site van de PKN terugvinden wat het panel vond van de manier waarop de PKN zich in het openbaar uitspreekt. Een citaat: De Protestantse Kerk moet in het maatschappelijk debat vooral aandacht vragen voor thema's op het gebied van gerechtigheid, vrede en wederzijdse aandacht, gaven de deelnemers aan het begin van het onderzoek aan.  Vervolgens concludeert ze verderop dat in de rest van het onderzoek de accenten verschoven lijken. Waarom?
“PVV presenteert programma: alle AZC's dicht' (37 procent van de respondenten koos deze kop), 'Priester vermoord bij gijzeling in kerk NormandiĆ«' (34 procent), 'Zoon van Nederlandse 'haatimam' vraagt God om christenen te doden' (33 procent) en 'Kerken op scherp na aanslag in Frankrijk' (32 procent). Het thema veiligheid scoort dus hoog, in plaats van de thema’s gerechtigheid, vrede en wederzijdse aandacht.
Ik begrijp hier werkelijk geen klap van. In mijn beleving is veiligheid een rechtstreeks uitvloeisel van gerechtigheid, vrede en wederzijdse aandacht. En is een acuut gevoel van onveiligheid, na bijvoorbeeld een aanslag, dus een mooi moment om iets over die thema’s te zeggen. Dat hoeft niet stellig. Dat mag aarzelend en open. Je mag ook zeggen dat je het niet weet, dat je eraan lijdt. De kerk mag kwetsbaar zijn. De kerk moet kwetsbaar zijn. Want alleen dan kun je in de kerk kwetsbaar zijn. Daarom wil ik dat de kerk meepraat om stem te geven aan de nuance die hoort bij gerechtigheid.
En wat doet de PKN vervolgens? Het plaatst wel een persbericht over de uitslagen van dit panel en vervolgens niets over de Amerikaanse verkiezingsuitslag! Die volgens mij toch echt gaan over Gerechtigheid, vrede en wederzijdse aandacht. De man die won door stemmers die zeggen hetzelfde geloof te belijden als wij, benoemt mensen die extreemrechts gedachten goed aanhangen. Amerika krijgt in januari een president die aantoonbaar racistische en seksistische uitspraken gedaan heeft. Zo sterk dat Amnesty International USA een dag na zijn overwinning al een oproep doet voor extra fondsen om de mensenrechten in het land te kunnen beschermen.
En dan negeren we nog even het effect op het milieu.  De winst van Trump maakt me bang voor de wereld in 2025. En ik ben niet de enige. De man, en het feit dat er voldoende mensen bang en boos genoeg zijn om op hem te stemmen, bedreigen Gerechtigheid, Vrede en Wederzijdse Aandacht. Dat maakt hem een probleem dat de kerk moet erkennen, volgens mij. Een kerk die dat niet doet, heeft voor mij, nu en in 2025, weinig bestaansrecht. Misschien moet ik toch maar langs als de Captain komt. Ik heb hem wel wat te zeggen.  



Toelichting voor de oningewijden: De PKN is met een notitie bezig over de kerk in 2025. Het bezoek van scriba de Reuver ging hierover…….        

Deze column verscheen eerder in Kerk in Stad begin december 2016

Geen opmerkingen:

Een reactie posten