donderdag 18 mei 2017

Ik gaf een bijenles



Afgelopen dinsdag mocht ik, met 2 andere imkers,  groepen kleuters les geven over bijen. Ik ben dol op kleuters en op bijen en ik heb ook nog wel enige ervaring in lesgeven dus ik werd van dit verzoek behoorlijk blij.

En toen kwamen de kleuters. Ze huppelden van de schooltuin de bloementuin van de Wiershoeck op waar een prachtige bijenstal staat maar waar ook vlinders vliegen, slakken kruipen, bloemetjes bloeien en kippen scharrelen. Ze holden achter de kippen aan, wilden over hun nieuwe schoenen vertellen, verzamelden slakken alsof het knikkers waren en dachten dan ineens: “oh ja, we kwamen iets met bijen doen!”

Kleuters leren niet dat wat jij wilt dat ze leren. Ze leren alles wat er toevallig voorbijkomt en hun aandacht trekt. Dus als je ze iets wilt leren moet je het gewoon net wat interessanter maken dan wat  er verder voorbij kruipt. Wat kunnen jullie een mooie kippengeluiden maken. En jullie doen zelfs de vleugels erbij. Doe nu eens een bij na? En daar zoemden het hele stoere jongensgroepje. Toen konden we in de observatiekast kijken. Wat zien jullie. “Honing” “Heel veel bijen het zijn er misschien wel tienhonderd”. “Eentje met een rode stip…..”  Oh wat knap jij hebt de koningin gevonden!

Ik heb me kostelijk vermaakt en de kinderen ook en vermoedelijk hebben ze wel iets geleerd. Al is het maar het besef dat er nog veel dingen zijn waar ze nog wat over kunnen leren! De volgende keer dat ik bijenles mag geven komt groep 6. Daar kun je een gestructureerde les aangeven. Kleuters leren anders. ….

En toch? Stiekem denk ik dat ik in ieder geval nog wel een beetje een kleuter ben. Ik heb me het afgelopen half jaar op het leren van nieuwe vaardigheden gestort en ik leer eigenlijk ook het meest van de dingen die voorbij komen en mijn aandacht vangen. Iets meer dan een jaar geleden ging ik op een cursus om iets over bijen te leren. Ik leerde onderweg veel meer dan dat!  Ik leerde bijvoorbeeld
iets over netwerken, mezelf èn kleuters. Prachtige bijvangst! Net zo mooi als die slakken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten