dinsdag 9 mei 2017

9 mei is oma's dag ( maar dit jaar moet ze hem delen...)




Vandaag, 96 jaar geleden, werd mijn oma geboren. Mijn oma was echt de leukste. Zo’n oma waar alles kon, waar je altijd op de eerste plaats stond en die alles wat je deed leuk en bijzonder vond. Als je oma belde dan was de begroeting steevast: 'Dag mijn lieve meisje!' Oma groette ook haar huis. Iedere keer als ze binnenkwam: 'Dag huis, daar ben ik weer!' Ik lijk op haar zeggen mensen soms. Ik vind het een compliment en inderdaad. Net als ik raakte oma altijd met wildvreemden aan de praat. “Ik zat vandaag op een bankje en toen sprak ik met een jongen en die ging vandaag zijn vriendin ten huwelijk vragen, ik ben zo benieuwd hoe het afloopt", was een typische omazin. Oma was lief, maar ook koppig, trots en huishoudelijk een beetje lui. Net als ik.. 

Oma stierf te vroeg, vind ik. Op zich viel het wel mee. Ze was bijna 80 en ze had een heel leven achter de rug. Maar ze stierf voor ik moeder werd en ik had al wel plannen. Zoon werd 14 maanden na haar overlijden geboren… Ik had hem zo graag laten zien. Hij heeft haar rode haren…..

De foto hierboven is niet van mijn oma. Deze foto is van Sophie Scholl. Ook Sophie werd vandaag 96 jaar geleden geboren en Sophie stierf echt te vroeg. Waar mijn oma de tijd had verliefd te worden, te trouwen, kinderen te krijgen en kleinkinderen, stierf Sophie op 22 februari 1943 onder een guillotine in een gevangenis in München. Ze was 21….. Haar broer Hans stierf dezelfde dag. Nu stierven er natuurlijk ontelbare mensen te vroeg in de donkere dagen van de tweede wereldoorlog. Maar Sophie deelde haar geboortedag met die van mijn oma. Dus bij Sophie weet ik helderder hoe het ook had kunnen gaan. Een vol leven, met vreugde en verdriet. Kleinkinderen die 79 echt nog veel te jong vinden. Kijk eens naar die foto. Is ze niet prachtig! Ik denk niet dat oma en Sophie behalve die geboortedag zo veel gemeen hadden maar beiden hadden ze levenslust, nieuwsgierigheid….

Ook op Sophie zou ik willen lijken. Sophie Scholl, haar broer en de andere leden van verzetsgroep de Witte Roos groeide in de jaren 30 op in Duitsland, keken om zich heen en zagen dat het niet goed was en vertelden dat aan anderen. Dit moeten we niet doen, dit moeten we niet willen. Verzet je, verzet je, verzet je.

Ik heb eigenwijze kinderen, ze komen van 2 kanten uit een lange lijn van eigenwijze mensen. Toen er op zoons rapport ooit de opmerking verscheen: “Volgt niet altijd de opdracht” was het collectieve commentaar van opa’s, oma’s ooms en tantes: “en wat is het probleem?” Ik zou het mooi vinden als mijn kinderen een beetje van de ruggengraat en het beoordelingsvermogen van Sophie laten zien in hun leven. En dan hoop ik met heel mijn hart dat ze in betere tijden leven want 21 is echt fucking veel te jong….

2 opmerkingen:

Tim zei

Mijn moeder zou ook jarig zijn vandaag, 79 zou ze worden. Ze haalde nooit de 44. 43 vind ik ook nog wel fucking jong!

Marieke zei

Godvergeten fucking jong. En jullie nooit zien Trouwen en Bram gemist..... Maar geboortedag van mooie vrouwen dus!

Een reactie posten