vrijdag 18 april 2014

Jij schrijft toch die stukjes

Ik schrijf, voor een journalist, vrij weinig maar ik schrijf een aantal columns. Zo af en toe word ik daar in het openbaar op aangesproken. Gisteren was het weer zo ver. Ik schrik er altijd van. Ik denk altijd nu gaat er iemand zeggen dat het helemaal niks is. Dat gebeurt nooit. Mensen spreken je aan om te zeggen dat ze het leuk vonden. Gisteren vervolgde de mevrouw die me op straat aansprak. Ik geniet altijd zo van jouw stukjes over opvoeden maar ik wist nooit wie je was. Toen wees een vriendin je aan en had ik je gezicht erbij. Dat stuk van die goed genoeg moeder: Pachtig..

Ik heb het even opgezocht: die column schreef ik in de herfst van 2012 voor Ouders in Beijum het blad van het CJG Beijum voor ouders, door ouders. Ik heb het even teruggezocht en ik moet er zelf ook van glimlachen. Dus hier een keer in de herhaling!

Goed genoeg

Ik heb zojuist een bladzijde vol leuke dingen om in de herfst te doen voor dit blaadje geschreven. Ik schreef terwijl de kinderen op school waren. De meeste tips en ideeën voer ik nog uit ook. Het is dus heel makkelijk en verleidelijk om me in een leeg en enigszins opgeruimd huis een topmoeder te voelen. Dat gevoel heb ik ook af en toe nodig. Om de moed erin te houden. Als ik weer doormodder en volkomen uit mijn slof schiet omdat zoon weer zijn gymtas kwijt is maar ik eigenlijk boos ben over een naar telefoontje van een half uur geleden. Of wanneer mijn dochter treurig zegt dat alle activiteiten die ze een paar weken geleden blij had aangedragen nu vol zijn en ze nergens op zit omdat ik het weer eens vergeten ben. Als ik andere mensen gezellig door de Albert Heijn zie wandelen met hun kinderen en ik de mijne voor de tv geparkeerd heb omdat ik even rust aan het hoofd wil terwijl ik een avondmaaltijd bij elkaar sprokkel. Het gevaar van het opschrijven van leuke blijmoedige knutseltips is natuurlijk dat jij denkt dat ik denk dat ik een topmoeder ben. En dus een hekel aan me krijgt. Ik hoop dat dit stukje voor geruststelling zorgt. Ik ben niet meer dan een goed-genoeg-moeder, ongetwijfeld net als jij!

Marieke Laauwen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten