maandag 7 april 2014

Routine als muze...

Ik heb routine nodige. Gewone ordinaire dagelijkse sleur. Hoe graag ik ook grootst en meeslepend zou willen leven, het zit niet in me. Ik functioneer niet zonder routine. Afgelopen winter mocht ik een poosje mijn oude baan als eindredacteur oppakken, het ging me eigenlijk vrij moeiteloos af. De routines thuis moesten even op de schop maar de routines op het werk zaten nog zo diep in mijn systeem dat ik de overgang redelijk soepel maakte. Tot het moment dat een geheel onverwachte verandering van drukker er voor zorgde dat ik een blad in een ander format met een ander systeem bij een andere drukker moest maken. Heel leuk, heel spannend en het ging heel goed maar het kostte bakken met tijd. Tijd om het werk te doen, dat is logisch èn declareerbaar maar ook uren en uren waarin ik als een kip zonder kop op zoek was naar sleutels, portemonnee, kinderen, tassen. Uren waarin ik lijstjes moest maken waarop stond dat ik moest eten en de hond uit moest. Uren waarin ik dagelijks door de supermarkt moest sjezen voor boodschappen

Het was een wijze les. Ik wist al dat het etiket van creatieve chaoot dat ik vroeger achteloos maar stiekem trots op mezelf plakte niet klopte, maar dit drukte me weer met de neus op de feiten. Ik presteer beter als er een basisstructuur is.

Nu mijn tijdelijke uitstapje naar de arbeidsmarkt weer even stil ligt en ik mijn dagen weer meer vul met vrijwilligerswerk en huishouden moest ik  er aan denken. Iedereen met meer tijd zal het herkennen Als je niet uit kijkt doe je minder dan je wil. Voor het huishouden heb ik daarom een redelijk strikte routine ingebouwd waardoor je, als ik me er aan

Maar eigenlijk wil ik meer schrijven. En doe ik dat dan niet.. en dus staat het vanaf vandaag tussen mijn dagelijkse routine.
houd, nu onverwacht onze badkamer kan opstappen.

Ik hoop dat het gaat werken. Maar mocht ik nu een tijd lang inderdaad dagelijks schrijven en dan even niet: wil je dan alsjeblieft niet zomaar mijn badkamerdeur open doen?

Marieke 

P.S. Ingelogd om  deze log ook te plaatsen ontdek ik dat mijn vorige blog (precies 1 invalbaan geleden) ook over routines ging. Ach ik ben in ieder geval consistent..


Geen opmerkingen:

Een reactie posten